یکی از مهم ترین مواردی که باید در مورد المان های شهری در نظر گرفت این است که حتما بدانیم در چه مکان هایی باید از المان های شهری استفاده نماییم و همین مورد باعث می شود که معماری شهر جلوه ویژه ای به خود بگیرد و به همین خاطر قبل از قرار دادن المان های شهری باید در مورد موقعیت های قرار گرفتن آن برنامه ریزی کنیم. در ادامه به تقسیم عادلانه ی المان های شهری خواهیم پرداخت.
بررسی محتوای طرحهای هنری بوده که آیا بشر محتوایی که در این طرحها پوشیده است را میتوانند درک کنند یا نه. در نهایت، میخواستیم ببینیم سبک رفتاری نفر ابوالبشر و جانور در تقابل با این المانها چسان است. کنش آنها در مواجهه با المانهای سطح شهر گود است یا سطحی؟ قدرت زمانی اجرای تحقیق، دوم الی دوازدهم فروردینماه ۹۵ بودهاست. در رویکرد کمی از ۷۵۰نفر از مردمان و زائران در محل المانها معلومات گرفتیم که ۵/۳۳درصد از آنها سیاح و ۵/۶۶درصد هم ساکن بودهاند. درباره جلبتوجه طرحهای هنری در سطح شهر ۷/۵۲درصد گفتهاند توجهشان اضافه جلب شده، ۱/۲۳درصد گفتهاند بغایت بسیار و درصد کمی هم گفتهاند کم و بی اندازه کم.
به هر حال، تجربه اول بود. من آشنا دارم به آزمایش المانها واگذار چاره سازی بدهم که فی الواقع المانی هم نبود، بلکه یکسری اکرانهای بادیه نشین بود. امسال فقط هنرمندان حجمساز نبودند که در جلب شرکت کردند. از رشتههایی مثل حکاکی، حجاری، تذهیب وکاشیکاری هم هنرمندانی شرکت کردند و کارهای نوع پروری عرضه دادند. دعوت ول و تزئینات بیابان گرد و شهرنشین را داشتیم که بیشتر گرافیستها و هنرمندان غیرحجمی مثل صنایع دستی یا کارگاههای بوم زاد میتوانستند در آن شرکت کنند. تیمچه هنر، سرآغاز (فصل کتاب) مستقلی بود که حدود ۲۰۰هنرمند از ۱۴رشته صنایع دستی در آن شرکت کردند.
- ۹۶/۰۴/۳۱